Skip to main content

„Gra o wiedzę”, czyli podsumowanie drugiego etapu projektu

Autor: 23 listopada, 202210 lutego, 2024Aktualności, Edukacja

Kończymy kolejny projekt edukacyjny, nad którym pracowaliśmy od wiosny. Inicjatywa „Gra o wiedzę – działania edukacyjne popularyzujące naukę w województwach: warmińsko-mazurskim, podlaskim i mazowieckim” składała się z dwóch działań: Dnia Nauki „Kalejdoskop” w Spychowie (o czym możecie przeczytać tutaj) oraz serii zajęć w 15 szkołach trzech województw.

Wzorem lat ubiegłych powróciliśmy więc na Suwalszczyznę oraz Mazury. Dodatkowo wkroczyliśmy z naszymi propozycjami zajęć do nowego województwa – mazowieckiego. Od września odwiedzaliśmy placówki edukacyjne biorące udział w projekcie. Spotkaliśmy się z uczniami szkół w Tajnie Starym, Sztabinie, Jeleniewie, Nowince, Nawiadach, Kosewie, Świętajnie, Spychowie, Jerutach, Jaktorowie, Szymanowie, Ojrzanowie, Książenicach i Skułach oraz w Zespole Szkół Specjalnych w Augustowie. Co robiliśmy tym razem? Postawiliśmy na… planszówki.

Gry planszowe cieszą się niesłabnącą popularnością wśród odbiorców w każdym wieku. A że dobra zabawa może być świetnym nośnikiem wiedzy, przekonaliśmy się już nie raz. Aby w grę mogły zagrać całe klasy, przygotowaliśmy wielkoformatowe plansze i akcesoria, umożliwiające rozgrywkę liczniejszym grupom.

W każdym z województw graliśmy w inną grę, nawiązującą do historii danego regionu. I tak na Mazury zawitaliśmy z planszówką pt. „Osadnicy średniowiecznych Prus”, w której uczestnicy mieli okazję wcielić się w budowniczych miast. Musieli wykazać się także umiejętnością planowania i przewidywania – ich miasta mogły bowiem zostać dotknięte przez pożary, zarazy, a nawet zamieszki związane z herezjami!

W województwie podlaskim zagraliśmy w „Wojowników z Puszczy”. Tu z kolei uczniowie wcielili się w role Jaćwingów, którzy musieli rozbudować swoje grody i osady, a następnie je obronić – zarówno przed najazdem Litwinów lub Mazowszan, jak i innych graczy walczących o zwycięstwo.

Na Mazowsze natomiast zawitaliśmy z grą pt. „Rozbicie”. Uczniowie mieli okazję przenieść się do okresu w naszej historii, kiedy Polska była podzielona na konkurujące ze sobą dzielnice. Musieli wykazać się sprytem, aby odpowiednio rozlokować swoje wojska, a także dyplomacją przy wybieraniu sojuszników.

Każdorazowo grę poprzedzała prelekcja na temat realiów historycznych, których dotyczyła gra. Pozwoliło to graczom poczuć ducha epoki i zrozumieć działania, jakie podejmowali w grze.

W zajęciach wzięło udział kilkuset uczniów. My bawiliśmy się świetnie – sądząc po żywiołowych rekcjach uczestników i pozytywnych opiniach nauczycieli wnioskujemy, że nasi uczestnicy również J. Aby zobaczyć jak było, obejrzyjcie naszą fotogalerię.


Działanie współfinansowane ze środków Fundacji PZU w ramach projektu „Gra o wiedzę – działania edukacyjne popularyzujące naukę w województwach: warmińsko-mazurskim, podlaskim i mazowieckim.”

Dodaj komentarz